چطور پول خرج کنیم

چطور پول خرج کنیم

خرج کردن پول یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اقتصادی زندگی است و مهارتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت به همین دلیل در این مقاله آموزشی به این موضوع که چطور پول خرج کنیم می‌پردازیم.

بسیاری از افراد با نحوه صحیح خرج کردن پول آشنا نیستند، به همین دلیل نشتی پول بسیاری دارند و متوجه نیستند که چقدر از پول‌هایشان صرف خریدهای بیهوده‌ای می‌شود که می‌توان از آنها جلوگیری کرد.

در این آموزش به بررسی روش‌هایی برای خرج کردن پول به صورت مسئولانه و مؤثر می‌پردازیم که کمک می‌کند از نشتی پول‌هایتان جلوگیری کنید و پول را به روشی درست خرج کنید.

بررسی نیازها

قبل از هر چیز، باید نیازهای ضروری زندگی را بررسی کنیم و اولویت‌های خرج کردن پول را مشخص کنیم. این کار به ما کمک می‌کند تا پول را برای خریدهای ضروری و مهم هزینه کنیم.

نیازهای ضروری هزینه‌هایی مثل قبوض آب، برق، گاز، تلفن، شارژ ساختمان، اجاره خانه و… هستند که لازم است ماهیانه پرداخت شوند و در نهایت می‌توانیم با باقیمانده پول برای نیازهای دیگر برنامه‌ریزی کنیم.

یکی از کارهایی که انجام آن باعث می‌شود پول‌هایتان نشتی نداشته باشد این است که: همیشه قبل از رفتن به فروشگاه یا مراکز خرید، کالاهای مورد نیازتان را لیست کنید تا بتوانید منطقی خرید کنید و از خریدهای احساسی جلوگیری کنید. با این روش فقط کالاهایی را خریداری می‌کنید که نیاز دارید و مهم هستند و از خریدهای اضافه و غیر مهم جلوگیری می‌کنید.

بررسی قیمت‌ها

قبل از خرید هر محصول یا خدماتی، باید قیمت‌ها را مقایسه کرده و به دنبال بهترین گزینه با بهترین قیمت باشید. این کار باعث می‌شود از خرج کردن بیش از حد پول برای محصول یا خدماتی که ممکن است بهترین گزینه نباشد جلوگیری کنید.

افراد زیادی فکر می‌کنند اگر کالایی گران‌تر باشد؛ یعنی باکیفیت‌تر و مناسب‌تر است، در صورتی که بعضی کالاها چون تولید آن متوقف شده یا مواد اولیه آن به سختی تهیه می‌شود و یا به صورت قاچاق وارد می‌شوند صرفاً گران‌تر از قیمت واقعی فروخته می‌شوند و ممکن است کیفیت بالاتری نسبت به کالاهای مشابه نداشته باشند یا حتی کیفیت پایین‌تری هم داشته باشند.

پس قیمت بیشتر معیار تشخیص کیفیت نیست.

قیمت بیشتر معیار تشخیص مناسب بودن کالا هم نیست، بعضی افراد فقط چون خواسته خود را از کالایی که می‌خواهند خریداری کنند مشخص نکرده‌اند معیار مناسب بودن را قیمت بیشتر قرار می‌دهند و فکر می‌کنند هرچه مبلغ بیشتری پرداخت کنند گزینه مناسب‌تری انتخاب کرده‌اند در صورتی که این‌طور نیست.

همیشه قبل از خرید خواسته‌تان را مشخص کنید و هر کالایی را متناسب با نیازتان خریداری کنید تا از نشتی پول‌هایتان جلوگیری شود.

به طور مثال: اگر دانشجو هستید و می‌خواهید برای انجام پروژه‌های دانشجویی خود لپ‌تاپ تهیه کنید، قطعاً لپ‌تاپی که سخت افزارهایی قوی دارد و برای بازی کردن، ویرایش فیلم و تصویر و… ساخته شده است و قیمت بالایی هم دارد مناسب شما نیست، گزینه مناسب شما لپ‌تاپی با سخت افزارهایی معمولی است که همه نیازهای شما را به بهترین شکل برآورده می‌کند.

مدیریت مالی

مدیریت مالی مهارتی است که هر فرد باید آن را یاد بگیرد تا بتواند هزینه‌هایش را کنترل کند و پول را به صورت صحیح و متناسب با نیازهایش خرج کند.

اگر مدیریت مالی را یاد بگیریم، می‌توانیم از وضعیت مالی خود مراقبت کنیم و پول را به روشی صحیح استفاده کنیم.

برای اینکه مدیریت مالی داشته باشیم باید پول‌هایمان را برای بخش‌های مهم زندگی بودجه‌بندی کنیم و مبلغی را به آن اختصاص دهیم تا بتوانیم کنترل دقیقی روی هزینه‌های مختلف زندگی خود داشته باشیم.

در دوره مهندسی پول و ثروت فرمولی عملی و ساده برای مدیریت مالی ارائه داده‌ام که توضیح آن در قالب یک مقاله آموزشی نمی‌گنجد و اگر دوست داشتید بیشتر بدانید می‌توانید این دوره را از وبسایت ثروت سازان جوان تهیه نمایید.

پرهیز از خرج‌های اضافه

باید از خرج کردن پول برای کالا یا خدماتی که واقعاً به آنها نیاز نداریم پرهیز کنیم و تحت تأثیر تبلیغات و هوس‌های درونی پول خرج نکنیم؛ بلکه فقط برای مواردی پول خرج کنیم که به آنها احتیاج داریم.

بعضی افراد می‌گویند من فقط برای آنچه احتیاج دارم هزینه می‌کنم و بعضی دیگر می‌گویند درآمد من کم است و مخارج زندگی‌ام را هم تأمین نمی‌کند چه برسد به اینکه خرج‌های اضافه داشته باشم و…

در هر صورت اگر برنامه‌ای عملی برای خرج کردن نداشته باشیم و ندانیم چطور پول خرج کنیم حتماً در حال هدر دادن بخش زیادی از پول‌هایمان هستیم و بدون اینکه متوجه باشیم در حال خرج کردن پول برای مواردی هستیم که اصلاً به آنها احتیاجی نداریم و چون آنها را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم متوجه هدر رفتن پول‌هایمان نمی‌شویم.

برای تشخیص هزینه‌های اضافه و حذف آنها برنامه‌ای دو مرحله‌ای و بسیار ساده برای شما آماده کرده‌ام که نشتی پول‌هایتان را به شما نشان می‌دهد و از هدر رفتن آنها جلوگیری می‌کند.

اگر آماده هستید متعهد شوید و مراحل زیر را عملی کنید تا از نتیجه آن شگفت زده شوید.

   1- دفترچه‌ای برای خود تهیه کنید و تمام پول‌هایی را که خرج می‌کنید در آن یادداشت کنید.

   2- هر هفته مواردی را که نوشته‌اید مورد بررسی قرار دهید و ببینید چه خرج‌های بیهوده‌ای داشتید که می‌توانید حذف کنید و با حذف آنها از نشتی حساب و هدر رفتن پول‌هایتان جلوگیری کنید.

بسیاری از خرج‌های شما مهم و ضروری نیستند و فقط حسابتان را خالی می‌کنند، شما با عمل به این برنامهٔ دو مرحله‌ای می‌توانید از خالی شدن حسابتان جلوگیری کنید و پول‌هایتان را برای موارد مهم و ضروری هزینه کنید.

بی صبرانه منتظر خواندن نتایج شما عزیزان بعد از عملی کردن به این برنامه دو مرحله‌ای هستم، مطمئن باشید افراد زیادی با خواندن نتایج شما انگیزه می‌گیرند و کمک می‌کنید آنها نیز عمل کنند و از لحاظ مالی پیشرفت کنند.

با عشق منتظر خواندن تجربیات شما دوستان عزیزم هستم.

وحید رستمی

پیشنهادی برای شما

آموزش‌های پیشنهادی

محصولات پیشنهادی

تخفیف!

دوره مهندسی پول و ثروت

قیمت اصلی ۱,۴۹۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۹۷۰,۰۰۰ تومان است.

تخفیف!

دوره چهار راه هدفگذاری

قیمت اصلی ۷۷۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۹۹,۰۰۰ تومان است.

تخفیف!

کتاب صوتی راز ثروت

قیمت اصلی ۵۹,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۷,۰۰۰ تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *