چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم

مقالات آموزشی

چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم

نویسنده: وحید رستمی

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

مهم‌ترین کاری که برای رسیدن به موفقیت باید انجام دهیم هدف گذاری و داشتن خواسته‌ای واضح و مشخص است؛ اما خیلی از ما نمی‌دانیم چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم به همین دلیل مدام از این پله به آن پله می‌پریم و به جای انتخاب یک هدف واقعی به دنبال هوس‌های زودگذر می‌رویم و از موفقیت جا می‌مانیم.

برای تعیین هدف در زندگی و داشتن اهداف واقعی باید تمام علایق و خواسته‌های خود را بنویسیم و یکی از آنها را که علاقه بیشتری به آن داریم انتخاب کنیم و بعد آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم تا مسیر رسیدن به هدف برایمان ساده و لذت بخش شود.

در ادامه این مقاله با من همراه باشید تا متوجه شوید چگونه هدف خود را پیدا کنیم و در مسیر رسیدن به آن حرکت کنیم تا در نهایت به آنچه می‌خواهیم برسیم.

چگونه هدف خود را پیدا کنیم

برای اینکه هدفگذاری کنیم و هدف خود را پیدا کنیم قبل از هر چیز باید تمام علایق و خواسته‌های خود را بنویسیم تا بتوانیم تشخیص دهیم از میان تمام علایق و خواسته‌هایمان به کدام مورد علاقه بیشتری داریم و آن را به عنوان هدف خود انتخاب کنیم.

برای این کار قلم و کاغذی بردارید و تصور کنید هیچ محدودیتی برای رسیدن به علایق و خواسته‌های خود ندارید و هرآنچه به ذهنتان می‌رسد را بنویسید.

وقتی تمام علایق و خواسته هایتان را روی کاغذ آوردید آن وقت به راحتی می‌توانید مواردی را که علاقه بیشتری به آنها دارید مشخص کنید و از میان گزینه‌های مشخص شده یکی را که بیشتر از بقیه به آن علاقه‌مند هستید به عنوان هدف اصلی انتخاب کنید.

کلید همه موفقیت‌های بزرگ در زندگی این است که بتوانیم روی مهم ترین هدف خود تمرکز کنیم و تا نتیجه نهایی ادامه دهیم.

اهداف واضح و مشخص

بعد از اینکه متوجه شدیم چگونه هدف خود را پیدا کنیم و هدف واقعی خود را مشخص کردیم باید به وضوح بیشتری از آنچه می‌خواهیم برسیم.

به طور مثال: اگر هدف شما این است که درآمد خود را افزایش دهید، بنویسید دقیقاً می‌خواهید چقدر درآمدتان افزایش یابد.

اینکه بگویید درآمد بیشتری می‌خواهم کافی نیست، باید مبلغ آن را کامل و دقیق مشخص کنید و به وضوح بدانید دنبال چه چیزی هستید.

تعیین زمان برای هدف

یکی از مهم‌ترین کارهایی که وقتی هدف گذاری می‌کنیم باید انجام دهیم تعیین زمان برای هدف است، برای هر هدف باید مشخص باشد تا چه زمانی می‌خواهیم به آن برسیم.

به طور مثال: اگر می‌خواهید ماشین دلخواهتان را خریداری کنید، مشخص کنید تا چه زمانی باید به آن برسید و به خودتان قول دهید هر کاری انجام می‌دهید تا در زمان مشخص شده ماشین دلخواهتان را به دست آورده باشید.

تعیین زمان برای هدف باعث می‌شود متعهد شویم و تمام تلاشمان را به کار بگیریم تا در زمان مشخص شده به آنچه می‌خواهیم برسیم.

تقسیم هدف اصلی به اهداف کوچک

وقتی تعیین هدف کردیم و به یک هدف واضح رسیدیم و مشخص کردیم تا چه زمانی باید به آن برسیم، نوبت به این می‌رسد که هدف اصلی خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم تا با رسیدن به مجموعه‌ای از اهداف کوچک بتوانیم در نهایت به هدف اصلی خود برسیم.

برای این کار فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید و همچنین موانع و مشکلاتی که باید بر آنها غلبه کنید تا به هدف اصلی خود برسید تهیه نمایید و هر کدام از آنها را به عنوان یک هدف کوچک مشخص کنید.

به طور مثال: دانش و مهارتی که برای رسیدن به هدفتان نیاز است یاد بگیرید را به عنوان یک هدف کوچک مشخص کنید و برنامه‌ریزی کنید تا آموزش ببینید و به آن هدف برسید.

بدون در نظر گرفتن کوچک بودن یا بزرگ بودن هدفی که دارید شما می‌توانید به هر هدفی برسید، اگر آن را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید.

اولویت بندی اهداف

بعد از تقسیم هدف اصلی به اهداف کوچک کاری که باید انجام دهیم این است که آنها را اولویت بندی کنیم و از مهمترین هدف شروع کنیم.

اولویت بندی اهداف به ما کمک می‌کند از انجام کارهای بیهوده و بی‌نتیجه پرهیز کنیم و بتوانیم با تمرکز روی یک هدف مشخص دست به کارهایی بزنیم که در نهایت ما را رشد می‌دهد و به نتیجه می‌رساند.

شروع کنید

برنامه ریزی و داشتن هدف به تنهایی ما را به موفقیت نمی‌رساند، ما باید شروع کنیم و هر اقدامی که نیاز است تا به هدفمان برسیم را انجام دهیم. پس اولین قدم را با قدرت بردارید و به کاری که باید انجام دهید متعهد باشید.

دلیل موفق نشدن بیشتر آدم‌ها این است که شروع نمی‌کنند، اگر واقعاً می‌خواهید به هدف خود برسید، باید شروع کنید و مهم‌ترین کار زندگی شما اقدام کردن باشد.

مرز میان موفقیت و شکست در شروع کردن است، مهم‌ترین ویژگی افراد موفق عمل‌گرا بودن آنهاست در حالی که افراد شکست خورده مدام کارها را پشت گوش می‌اندازند و شروع نمی‌کنند.

هر روز یک قدم رو به جلو

اینکه هر روز یک قدم رو به جلو برداریم اقدامی کلیدی و مهم است و موفقیت ما را تضمین می‌کند، پس هر روز کارهایی انجام دهیم که ما را به هدفمان نزدیک‌تر می‌کند.

اینکه فقط بدانیم چگونه برای خود هدف تعیین کنیم کافی نیست، ما باید یاد بگیریم آن را به مرحله اجرا در بیاوریم و مدام در حرکت و بهتر شدن باشیم.

از امروز به خودتان قول دهید که بعد از هدفگذاری کردن از هیچ تلاشی برای رسیدن به آن دریغ نمی‌کنید و تا کسب نتیجه نهایی ادامه خواهید داد.

اگر با تمام وجود خواهان رسیدن به هدف خود هستید دوره چهار راه هدفگذاری با راهکارهایی ساده، عملی و کاربردی به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی هدف واقعی خود را شناسایی کنید و با یک برنامه‌ریزی دقیق قدم به قدم به آن برسید و تجربه لذت بخشی را در مسیر برای خود رقم بزنید.

وحید رستمی

پیشنهادی برای شما

آموزش‌های پیشنهادی

محصولات پیشنهادی

حراج!

دوره مهندسی پول و ثروت

Original price was: ۱,۴۹۰,۰۰۰ تومان.Current price is: ۹۷۰,۰۰۰ تومان.

حراج!

دوره چهار راه هدفگذاری

Original price was: ۷۷۰,۰۰۰ تومان.Current price is: ۴۹۹,۰۰۰ تومان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *