سه دلیل که باعث می‌شود از آموزش نتیجه نگیرید

سه دلیل که باعث می‌شود از آموزش نتیجه نگیرید

به نظر شما چه دلیلی باعث می‌شود که بعضی افراد از آموزش نتیجه نگیرند؟

چرا بعضی افراد وقتی یک کتاب عالی می‌خوانند یا در یک دوره آموزشی شرکت می‌کنند روزهای اول با انگیزه هستند و با شور و اشتیاق آن کتاب یا دوره آموزشی را دنبال می‌کنند؛ اما بعد از مدتی بی انگیزه می‌شوند و به آنچه یاد گرفته‌اند عمل نمی‌کنند؟

فکر می‌کنید چرا بعضی افراد با اینکه آموزش‌های زیادی می‌بینند؛ اما دستاوردی ندارند؟

اگر سؤال شما هم این است که چرا از آموزش نتیجه نمی‌گیرم امروز دلایل آن را متوجه خواهید شد؟

من با تجربه، مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیده‌ام که سه عامل اصلی وجود دارد که باعث می‌شود افراد از آنچه آموزش می‌بینند نتیجه نگیرند و رعایت این سه عامل به شما کمک می‌کند از این به بعد هر آموزشی که می‌بینید در آن استاد شوید و نتایج عالی از آن بگیرید.

پراکندگی اطلاعات

اولین دلیلی که باعث می‌شود افراد از آموزش نتیجه نگیرند این است که آنها درگیر پراکندگی اطلاعات می‌شوند.

بعضی از افراد کتاب‌های زیادی می‌خوانند یا مدرس‌های زیادی را در یک حوزه خاص دنبال می‌کنند به همین دلیل درگیر پراکندگی اطلاعات می‌شوند و به جای نتیجه گرفتن بیشتر دچار شک و تردید می‌شوند.

به طور مثال: اگر بخواهد آموزش ببینید که چطور درآمد خود را افزایش دهیم و برای یادگیری سراغ کتاب‌های زیادی بروید یا در دوره‌های مدرس‌های مختلف شرکت کنید، با روش‌های مختلف و متضاد بسیاری مواجه می‌شوید؛ زیرا هر نویسنده یا مدرس از نگاه خودش آن موضوع را آموزش می‌دهد.

ممکن است یکی بگوید برای افزایش درآمدتان نیاز نیست کار خاصی انجام دهید فقط باید باورهای خود را تغییر دهید و دیگری بگوید با تغییر باور کسی به پول بیشتر نمی‌رسد باید بیشتر تلاش کنید و فرد دیگری بگوید افزایش درآمد بستگی به توانایی و مهارت شما دارد و…

وقتی با راهکارهای مختلف و متضاد روبرو شوید مدام در شک و تردید خواهید بود و می‌گویید اگر این‌طور است پس چرا فلانی از روشی دیگر به درآمد بالاتری رسیده است یا فلانی همه این کارها را نکرده اما توانسته به درآمد بالاتری برسد و…

پس پراکندگی اطلاعات مهم‌ترین دلیلی است که ما را دچار شک و تردید می‌کند و باعث می‌شود از آن موضوعی که آموزش می‌بینیم نتیجه نگیریم.

اما راه حل چیست؟

روش درست این است که به جای خواندن کتاب‌های متعدد و پیگیری مدرس‌های مختلف فقط یک مدرس را انتخاب کنیم که با آموزش‌های او ارتباط بهتری برقرار می‌کنیم و فقط به راهکارهای او عمل کنیم و مابقی را کنار بگذاریم تا درگیر پراکندگی اطلاعات نشویم.

عمل نکردن

دومین دلیلی که باعث می‌شود افراد از آموزش نتیجه نگیرند عمل نکردن به چیزهایی است که یاد می‌گیرند.

بسیاری از آدم‌ها وقتی نکته جالبی از یک کتاب می‌خوانند یا بخشی از سخنرانی فردی را می‌بینند یا می‌شنوند بسیار ذوق زده می‌شوند و می‌گویند این نکته چقدر عالی بود؛ اما فقط در حد یک نکته عالی می‌ماند و به آن عمل نمی‌کنند.

اینکه نکته‌ای مهم یا جالب یاد بگیرید و به آن عمل نکنید هیچ ارزشی ندارد، زمانی ارزش آن مشخص می‌شود که به آن عمل کنید و نتیجه بگیرید.

 اگر اطلاعات عامل موفقیت بود، با وجود اینترنت و گوگل هیچ کس فقیر نبود. 

دسته‌ای دیگر افرادی هستند که مدام می‌گویند از فردا عمل می‌کنم، از شنبه، از اول ماه و… و جالب است که هیچ وقت هم عمل نمی‌کنند.

عمل نکردن به آنچه یاد می‌گیرید به مرور باعث می‌شود بی انگیزه شوید و به کارهایی که می‌تواند شما را رشد دهد دست نزنید که در نهایت باعث موفق نشدن و کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس شما می‌شود.

خروج از چرخه آموزش

سومین دلیلی که باعث می‌شود افراد از آموزش نتیجه نگیرند خارج شدن از چرخه آموزش است.

عده‌ای از افراد وقتی در یک دوره آموزشی شرکت می‌کنند بعد از انتهای دوره مطالب را تکرار و مرور نمی‌کنند.

 بعضی دیگر تا مدتی موضوعاتی که یاد گرفته‌اند را تکرار و مرور می‌کنند و به آن هم عمل می‌کنند؛ اما به مرور وقتی یک‌سری نتایج کوچک می‌گیرند عمل به آموخته‌هایشان را فراموش می‌کنند و فکر می‌کنند نیاز نیست مدام موضوعات یادآوری شوند و کامل متوجه شده‌اند.

تا زمانی که عمل کردن به آنچه یاد می‌گیریم جزئی از رفتار و شخصیت ما نشود نیاز است مدام آنچه یاد گرفته‌ایم را تکرار کنیم؛ چون اگر غیر از این باشد ذهن به مرور درگیر موضوعات دیگر می‌شود و آنچه یاد گرفته‌ایم به فراموشی سپرده می‌شود.

زمانی می‌توانیم بگوییم نیاز به تکرار و یادآوری نیست که ناخودآگاه به آنچه یاد گرفته‌ایم عمل کنیم و زمانی ناخودآگاه عمل می‌کنیم که بارها و بارها شاید هزاران بار یک موضوع را تکرار و به آن عمل کرده باشیم.

کسی که می‌گوید من یک بار آموزش دیده‌ام و کامل متوجه شده‌ام و دیگر نیاز به تکرار و یادآوری نیست مثل کسی است که بگوید من یک بار غذا خورده‌ام و تا آخر عمر دیگر نیاز به غذا خوردن ندارم.

ما مدام در معرض رویدادها و اتفاقاتی هستیم که افکار ما را درگیر می‌کنند و اگر آنچه یاد می‌گیریم را مدام تکرار و یادآوری نکنیم بعد از مدت کوتاهی فراموش خواهیم کرد و درگیر موضوعات پوچ و بیهوده خواهیم شد.

پیشنهاد می‌کنم این آموزش را مشاهده کنید تا با توضیحات بیشتری که داده‌ام متوجه شوید چرا بعضی افراد از آموزش نتیجه نمی‌گیرند.

وحید رستمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *