مهمترین عواملی که مانع موفقیت می‌شوند

مهمترین عواملی که مانع موفقیت می‌شوند

به نظر شما مهمترین عواملی که مانع موفقیت می‌شوند و ما را از مسیر رشد و پیشرفت دور می‌کنند چیست؟

امروز به مهمترین سوال شما پاسخ خواهم داد و قول می‌دهم اگر مواردی که در ادامه گفته می‌شود را رعایت کنید از اتفاقات خوب زندگی‌تان شگفت زده می‌شوید و خواهید دید موفقیت دور از دسترس نیست و درک خواهید کرد که موفقیت حاصل انجام کارهایی است که خیلی اوقات آن را جدی نمی‌گیریم.

مدیریت توجه

اولین عاملی که مانع از موفق شدن ما می‌شود این است که نتوانیم توجه‌مان را مدیریت کنیم.

بسیاری از افراد نمی‌توانند به موضوعات زیبای زندگی و چیزهایی که دوست دارند توجه کنند و مدام به موضوعات نازیبای زندگی توجه دارند مثل: غیبت کردن، آینده‌ای که معلوم نیست چه خواهد شد، اتفاقات بدی که ممکن است در آینده  رخ دهد، چیزهایی که ندارند و… و مدام به چیزهایی توجه می‌کنند که هیچ تاثیری در زندگیشان ندارد.

باید برای خودمان و ذهنمان ارزش قایل باشیم، ذهنمان ر پاک نگه داریم و از آن مراقبت کنیم و نباید به خودمان اجازه دهیم به موضوعات اشتباه و بیخود یا چیزهایی که در زندگی ما تاثیر ندارند توجه کنیم و مدام فقط به آنچه دلخواه ماست و احساس خوبی به ما می‌دهد توجه کنیم و فقط زیبایی‌های جهان را ببینیم تا بتوانیم درست فکر کنیم و درست عمل کنیم.

تمرکز به راه حل به جای مشکل

دومین عاملی که مانع از موفق شدن ما می‌شود این است که به جای راه حل روی مشکل تمرکز کنیم و به دنبال مقصر باشیم.

بسیاری از افراد به جای اینکه به راه حل فکر کنند مدام به دنبال مقصر می‌گردند و می‌گویند: من در زندگی فلان مشکل را دارم چون پدرم یا مادرم باعث آن هستند و از من حمایت نکردند. من بیکارم چون کار نیست و مملکت باعث آن است. من به سختی هزینه‌های زندگی‌ام را تامین می‌کنم و گرانی دلیل آن است و…

کسی که مدام به دنبال مقصر باشد هرگز نمی‌تواند رشد کند و در فقر و مشکلات غرق خواهد شد اما کسی که با تمام وجود می‌خواهد موفق شود باید از مقصر کردن شرایط یا دیگران دست بکشد و مسئولیت زندگی خودش را بپذیرد، باید بتواند به جای مشکل به راه حل تمرکز کند و خودش را از این افکار رها کند.

همیشه به جای اینکه به دنبال مقصر باشید بگویید من چطور می‌توانم این مشکل را حل کنم و به خودتان بگویید آیا با توجه کردن و فکر کردن به آن، مشکل من برطرف می‌شود؟

وقتی روی راه حل تمرکز می‌کنید به ایده‌ها و راه حل‌هایی می‌رسید که کمک می‌کنند مشکل شما برطرف شود اما افرادی که‌ موفق نیستند یکی از بزرگترین اشتباهاتی که دارند این است که هیچ وقت به دنبال راه حل نمی‌روند و همیشه دوست دارند کسی یا چیزی را مقصر بدانند اما یادتان باشد دلیل مشکلات شما هر چیز یا هر کسی باشد فقط شما هستید که می‌توانید شرایط را تغییر دهید، پس دست از مقصر کردن هر چیز و هنر کس بکشید و روی راه حل تمرکز کنید تا بتوانید به شرایط دلخواهتان برسید.

هدف و برنامه

سومین عاملی که مانع از موفق شدن ما می‌شود این است که هیچ هدف و برنامه‌ای نداشته باشیم.

افراد زیادی هستند که هیچ هدف و برنامه‌ای برای زندگیشان مشخص نکرده‌اند، وقتی از آنها بپرسید هدف‌تان چیست می‌گویند: می‌خواهم ثروتمند شوم، می‌خواهم خانه‌ بزرگی داشته باشم، می‌خواهم ماشین گران قیمتی داشته باشم و… در واقع آنها از نیازها و آرزوهایشان صحبت می‌کنند و هیچ هدفی ندارند.

وقتی در مورد هدف صحبت می‌کنیم یعنی چیزی که عاشق آن هستیم و به خاطر پول یا هر چیز دیگری انجامش نمی‌دهیم، برای اینکه هدف واقعی‌تان را شناسایی کنید با خودتان رو راست باشید و ببینید اگر به شما بگویند هیچ پولی قرار نیست به شما داده شود و هیچ کس هم قرار نیست شما را تشویق کند باز به مسیرتان ادامه می‌دهید؟

اکثر آدم‌ها به دنبال چیزهایی هستند که زیباست نه چیزی که واقعاً عاشق آن هستند به طور مثال می‌گویند: الان بازار فلان کار داغ است، الان برویم سراغ بورس و سرمایه‌گذاری کنیم و…، این افراد کارهایی انجام می‌دهند که از نگاه افراد جامعه در آن زمان زیباست و چون اکثریت این کار را انجام می‌دهند آنها نیز همان کار را انجام می‌دهند.

راهی که اکثر آدم‌ها می‌روند اشتباه‌ترین راهی است که شما می‌تونید انتخاب کنید

آدم‌های باهوش راهی را انتخاب می‌کنند که آن را دوست دارند نه راهی که همه به دنبال آن هستند، اگر راهی که همه می‌روند درست بود الان همه آنها موفق و ثروتمند بودند اما اینطور نیست به همین دلیل تعداد افراد موفق همیشه کمتر از افراد فقیر است فقط به این خاطر که افراد فقیر درست فکر نمی‌کنند و افراد زیادی هستند که راه آنها را ادامه می‌دهند.

پس اگر واقعا می‌خواهید موفق شوید به دنبال اینکه دیگران چه کارهایی انجام می‌دهند یا چه می‌گویند نباشید و هدفی را انتخاب کنید که عاشق آن هستید، مطمئن باشید اگر به دنبال اهداف‌تان و چیزی که عشق و علاقه‌تان است بروید احساس خوبی خواهید داشت و به مرور پول و همه‌ اتفاقات زیبا در زندگیتان نمایان می‌شود.

عزت نفس

چهارمین عاملی که مانع از موفق شدن ما می‌شود این است که عزت نفس پایینی داشته باشیم.

عزت نفس یعنی دوست داشتن خودمان بدون هیچ قید و شرطی، خودتان را دوست داشته باشید، عاشق خودتان باشید و خوشحال باشید از این که زنده‌اید و تلاش می‌کنید تا به چیزهای برسید که دوست دارید و دلخواهتان است.

هرگز خودتان را با کسی مقایسه نکنید و خود واقعی‌تان باشید درست همان چیزی که هستید با همان چهره و شرایطی که دارید و عاشق خود واقعی‌تان باشید، قرار نیست همه تحصیلات زیادی داشته باشند یا همه دکتر و مهندس باشند، هرگز فکر نکنید پایین‌تر از کسی هستید چون شما ارزشمند هستید و به همین دلیل در این دنیا هستید.

خودتان را لایق بهترین‌ها بدانید و هیچ وقت نگویید من کجا و آن کجا و هرگز به خودتان نگویید نمی‌شود به آن هدف رسید چون برای رسیدن به آن هدف باید فلان ویژگی‌ها داشته باشم بلکه به جای این صحبت‌ها بگویید اگر نیاز است مهارتی یاد بگیرم میروم و آن را یاد می‌گیرم.

اگر شما موفق نشوید پس چه کسی موفق شود؟

اگر شما ثروتمند نشوید پس چه کسی ثروتمند شود؟

اگر شما به اهدافتان نرسید پس چه کسی به هدفش برسد؟

دیگران …؟

اگر می‌خواهید در زندگی طعم خوشبختی را احساس کنید تلاش کنید به تمام چیزهایی که می‌خواهید برسید وگرنه مجبور خواهید بود ابزاری شوید تا بقیه به اهداف‌شان برسند

اگر برای خواسته‌هایی که دارید تلاش نکنید مجبور هستید برای دیگران کار کنید و آنوقت ابزاری هستید تا دیگران به اهدافشان برسند، پس تصمیم بگیرید برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید، برای اینکه خوشبختی را احساس کنید، خودتان را ارزشمند و لایق ببینید و همیشه به خودتان بگویید اگر من به خوشبختی و موفقیت نرسم پس چه کسی برسد.

اعتماد به نفس

پنجمین عاملی که مانع از موفق شدن ما می‌شود نداشتن اعتماد به نفس است.

خیلی اوقات دلیل اینکه افراد به اهداف‌شان نمی‌رسند این است که توانایی‌های خودشان را باور ندارند و خودشان را دست کم می‌گیرند اما باید بدانید افرادی که کارهای بزرگی انجام داده‌اند آدم‌های عجیب و غریب با توانایی‌های خاص نبوده‌اند بلکه افرادی بوده‌اند مثل من و شما با ویژگی‌های من و شما، آنها فقط بیشتر تلاش کرده‌اند و سعی کرده‌اند با یادگیری یکسری مهارت‌ها به موفقیت برسند، شما هم اگر تلاش کنید همان موفقیت‌هایی را به دست خواهید آورد که آنها به دست آورده‌اند.

انیشتین می‌گوید: به نظر من دیوانه کسی است که کاری را مدام انجام می‌دهد و منتظر نتیجه‌ تازه‌ای است

اگر مثل همیشه فکر کنیم، مثل همیشه باور کنیم، مثل همیشه رفتار کنیم و مثل همیشه عمل کنیم نتیجه‌ای هم که می‌گیرم مثل همیشه خواهد بود و اتفاق تازه‌ای رخ نخواهد داد، اگر اتفاق دیگری می‌خواهیم باید آدم دیگری شویم.

اگر دوست دارید اتفاقات زیبایی در زندگیتان رخ دهد این شما هستید که باید تغییر کنید، پس هرگز به دنبال این نباشید که چیزی بیرون از شما تغییر کند تا اتفاقات زیبا شروع شوند، اتفاقات خوب زمانی شروع می‌شوند که شما تغییر کنید، پس اگر چیز تازه‌ای می‌خواهید باید آدم تازه‌ای شوید و به چیزهایی توجه کنید که دلخواهتان است و کارهایی انجام دهید که شما را به هدفتان می‌رساند.

باور مثبت

ششمین عاملی که مانع از موفق شدن ما می‌شود نداشتن باورهای مثبت است زیرا باورهای مثبت هستند که به ما انگیزه می‌دهند و ما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهند.

بعضی افراد وقتی در مسیر هدفی که دارند حرکت می‌کنند به دلیل باورهای نامناسبی که دارند از همان ابتدا انگیزه را از خودشان می‌گیرند و با افکار اشتباه مانع از حرکت کرن در مسیر خواسته‌هایشان می‌شوند به طور مثال می‌گویند: از کجا معلوم که حالا به این هدف برسم یا حالا اگر به این هدفم رسیدم و دیدم این چیزی نیست که واقعا دوست داشتم چه؟

وقتی در ابتدا به جای باورهای مثبت که به شما انگیزه می‌دهند باورهای نامناسبی داشته باشید که انگیزه‌تان را نابود می‌کنند، نسبت به هدفتان بی علاقه خواهید شد و برای آن تلاش نخواهید کرد و در بهترین حالت آن را در میانه راه رها خواهید کرد، پس برای شروع و ادامه دادن در مسیر هدفمان نیاز است افکار و باور مثبت داشته باشیم و به جای افکار و باورهای نامناسب که انگیزه را از ما می‌گیرند به خودمان بگوییم: چه اتفاق قشنگی است اگر به هدفم برسم.

وقتی به هدفی که دارید می‌رسید اعتماد به نفس بیشتری می‌گیرید و به خودتان می‌گویید: اگر من توانستم به این هدف برسم پس به هدف‌های دیگری هم می‌توانم برسم.

پیشنهاد می‌کنم این ویدیو را با دقت بارها مشاهده کنید، در این ویدیو توضیحات بیشتری داده‌ام و می‌توانید موانعی که ممکن است سر راهتان باشد تا موفق شوید را بهتر شناسایی کنید و در مسیر موفقیت قرا بگیرید.

وحید رستمی



 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *